HTML

Hegyimanó

Hétmérföldes kisbakancsban

A blog szerzője TKG és Ákos, két felvidéki hegyjáró, amatőr hegymászó. Ezzel a bloggal is szeretnék hirdetni a kvalitás hegyjárás filozófiáját: hitet téve az alapos felkészülés és megfelelően összeválogatott felszerelés fontossága mellett.

Friss topikok

• P.Zoli: Üdv Hegyimanó! Olvastam az egyik bejegyzésedben, hogy (hozzám hasonlóan) eltört az egyik sátormer... (2009.08.20. 09:55) Ha törik a sátor, MacGyver a vadonban
  • aati: jaaj, nagyon szep helyek ezek. dolgozni se tudok mar ma, ilyenek olvasasa utan csak pakolnam a zsa... (2008.12.08. 10:06) let's go Goriz!
  • MelecskeÁkos: Szeva! hamarosan jönnek a postok, meglátod:) (2008.09.07. 16:05) Gründölés előtt...

Indafotó képek

Ahol még ott vagyunk

A jó idő

2009.11.01. 16:10 tkg

Gondoltam csinálok egy röpke kis posztot, arról mennyire más az, ha jó időhöz van szerencséje a hegyimanónak. Az alábbi 3(x2) fotó egymás mellett szemlélteti, mekkora különbség van ködben és felhőmentes napon megmászni ugyanazt a csúcsot.

Az út felfelé

A csúcskeresztnél

A csúcson

Amikor minden összejön

2009.11.01. 14:36 tkg

4. nap

Harmadik reggel ugyanazon a hegylakon, de ez most más, pluszba gyönyörű idő, mínuszban rengeteg ember. A nem túl hosszú útiterv: gleccsere fel, gleccserről le és átalszunk a Neue Prager Hütte-n. Figyelembe véve a rengeteg korán kelő csúcsra törőt (meg az útiterv is engedte), inkább kialudtuk magunkat és csak 8 körül vágtunk neki a gleccsernek. A késő kelő terv bevált, az emberek többsége a távolban bandukolt mi pedig nyugodtan és másoktól nem zavarva bandukoltunk felfelé. A gleccser frissen hullott hótakaróba borítva a felhőmentes égbolt alatt egy teljesen új, pazar látképet nyújtott.

A gleccser

A gleccser szélére megérkezve magunkra vettük a komplett díszegyenruhát: hágóvas, ülő, mellkas rögzítés, sisak, kötél, karabinerek és nekivágtunk a régi új útvonalnak.  Bár az útvonalat 3 napon belül harmadszor tapostuk, a friss hó és gyönyörű időjárásnak köszönhetően egy egésze új élményben, útvonalban volt részünk (hiába, mennyivel könnyebb úgy menni, hogy lásuk hová).

Ákos és a nyereg, ahonnan a gleccserre léptünk

Jómagam és az egyik meredekebb gleccser szakasz

A terv az volt, hogy miután felérünk a csúcs alatti nyeregre, eldöntsük meg-e másszuk az utolsó 150 magassági métert, vagy elindulunk lefelé a nyereg másoldalán. Egy nagy pakkal a hátán azért minden lépést jobban érez az ember, de ebben az időben bűn lett volna nem felmenni.  A nyeregre érve találtunk egy szimpatikus lerakodóhelyet, nagy gyorsan ástunk egy kisseb lyukat a hóba, beleraktuk a hátizsákokat, lerögzítettük a túrabotokkal, és csak csákánnyal a kézben, az ilyenkor kihagyhatatlan körtepálinka-flakonnal nekivágtunk a csúcsnak.

Utolsó lépések a csúcskereszt előtt.

Az hogy mennyire megérte feltaposni a csúcsra, meg talán összegezném a következő pár fényképpel. Az ilyen pillanatokért, ilyen látképért érdemes volt minden, megérte megvárni a jó időt, megérte kitaposni az utat felfelé.

Megpihenve, és megtelve a látottakkal, elindultunk lefelé. Az út a vártnál fárasztóbb volt, a megolvadt hó egyfolytában rátapadt a hágóvasaimra, és a nehéz pakkokkal a térdeknek is volt mit rúgózniuk.

Haladunk lefelé

A gleccsernek ez az oldala jóval hosszabban húzódik, így szinte a végállomásig fent hagyhattuk a hágóvasakat, és bandukoltunk a szálláshelyünkre.

A Neue Prager Hütte és a hozzá vezető útvonal

A Neue Prager hütte teraszáról

A vacsoránkat a ház előtti teraszon főztük, csodálván a gyönyörű kilátást és a megmászott gleccsert.

Fene akart felmenni!

2009.08.15. 17:09 tkg

2. nap
Affajta lazítás volt beterezve, kényelmesen kialudva, reggel 7 után kelünk, gyors reggeli és egy könnyebb körtúra, semmi stressz még pihenjük a tegnapit. Reggel megnéztük a térképet, konzultáltunk egy visszatérő lengyel csapattal és eldöntöttük merre, a cél a Hohe Zahn nevű csúcs, majd kisebb kerülővel vissza. Na, ez sem így sikerült!

Elindultunk felfelé, első pár magasságit még köveken majd kezdődik a gleccser. Itt jött az első akadály, iszonyatos köd van. Sebaj, azt mondták repedések nincsenek, és jól látható volt a kitaposott nyom is, eldöntötök, indulunk, legfeljebb ha elfogy a nyom, visszafordulunk. Felkaptuk a hágóvasakat, kihúztuk, megcsomóztuk a kötelet, kézben csákány, mehetünk. Elsőnek Ákos 15m kötéllel követve, utána pedig én. A haladás lassú, a hó nedves és nehéz, tapad, de a nyom jól követhető, olyan 20m a látóhatár.

Ákos a ködben…

A haladás nagyon monoton, a ködben nincs mit csodálni, nincs messzi cél, ami felé haladhatnánk, de azért egyre csak megyünk. A másik, ami nincs, az a leágazó nyom, amin letérnénk a Hohe Zahn felé. A hosszú haladás közepette Ákossal egyhangúan megegyeztünk, hogy a leágazás vagy nincs kitaposva, vagy nem láttuk, de mindenképpen, már ha van, lett volna, vége, szünet és fordulunk vissza. Miközben rágjuk a müzli rudunkat, és isszuk a vizet a semmiből (a.k.a. köd) előbukkan 4 Deutscher tourist. Náluk is érdeklődünk, és bár az elágazással nem tudnak segíteni az egyik öregúr high-end computer órájára hivatkozva állítja, hogy már csak 200 magassági méter a csúcs, illene felmenni. Az “Ilyen ködben nem érdemes” argumentumunkat pedig gyorsan elintézte a “Holnap havazni fog” válasszal. Ideig elmélkedtünk, majd indulunk utánuk felfelé.

A német 4-es fogat az éppen felszakadozott felhőzetben…

Csúcshoz közeledve igenpicit az idő is javul, nem olyan, hogy jéé!!, hirtelen kilátás vagy valami, inkább csak néha-néha felvillan egy apró foltnyi kék ég.

Végül felértünk, Grossvenediger, az Osztrák Alpok egyik legnagyobbikára, 3672 magassági méter. Ködben külön élmény, hogy az ember csak pár lépéssel a csúcs előtt tudatosítsa biztosra, hogy ott van. Megvolt életem első akaratlan csúcsmászása, pedig 200m lejjebb még eszem ágában sem volt ide ma felmenni. Fent gratulálunk egymásnak a német négyessel, csúcsfotó a keresztel, azt legalább látni, majd kergessük a térerőt (csak itt van), kötelező haza SMS és megyünk lefelé.

A csúcson a keresztel éppen SMS írás közben…

Kilátásból ennyire futotta. Akkor még nem tudtuk, hogy 2 nap múlva újra ugyaninnen belássuk az Alpok teljeségét.

A csúcson.

Kisebb várakozás után (hátha kitisztul) elindultunk lefelé. A lefelé menet sokkal gyorsabb volt mint felfelé, és a kásás puha hónak hála, gyorsan lehetet lépkedni a puha talaj támogatta a térdeket a rúgózásban, így azok nem annyira terhelődtek.  A gyors és kényelmes lemenetel egyetlen gyengéje az a pillanat volt, amik sikeresen megtaláltam az egyetlen útban fekvő kis gleccserrést és félig eltűntem benne. Szerencsére különösebb probléma nélkül kimásztam, majd minden más zavarás nélkül leértünk vissza a Defregger Hausba.

Cipőszárító… a száradó lábbelikkel.

Cipők száradnak, mink meg bemegyünk tervezni a holnapi átkelést. Az ekkori tervünk szerint holnap újra felmászünk a glecserre, majd megtalálván a leágazásunkat a csúcs előtt letérünk, és a gleccser másik oldalán leereszkedvén átmegyünk a Neue Prager Hute-be. A fog-e havazni kérdésemre (félvén a mai öreg hegyimedve intésétől) a chatártól egy egyértelmű NEM volt a válasz, hogy itt bizony havazni nem fog. Pedig…